انتقال زائران اربعین از شلمچه با ناوگان ایرانی امکان پذیر شد هوای کشور گرم‌تر می‌شود (یکم مرداد ۱۴۰۳) افزایش ۱.۳ درجه‌ای میانگین دمای هوای ایران در تیرماه تعطیلی و کاهش ساعت کاری ادارات و بانک‌های قم از دوم مرداد ۱۴۰۳ + جزئیات دستمزد عجیب سوادآموزی هر بیسواد در کشور خراسان‌رضوی پیشگام در واکسیناسیون دام نمرات امتحان نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ بی‌اختیاری ادرار، یکی از علائم اصلی اختلال در کف لگن است بهره‌مندی ۵ هزار دانش‌آموز مشهدی از خدمات بهزیستی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه یکم مرداد ۱۴۰۳) | تداوم وزش باد در استان تا پایان هفته برای اولین بار در خراسان‌رضوی؛ افتتاح مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت اوتیسم تجویز آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی قاچاق معکوس دخانیات به دلیل قیمت پایین در ایران توصیه‌هایی در خصوص خشکی چشم | زائران اربعین مبتلا به خشکی چشم، اشک مصنوعی همراه داشته باشند کشف و ضبط ۱۳۰ قبضه سلاح جنگی غیر مجاز در شادگان خوزستان تغذیه و تحرک کافی از عوامل اثر گذار در حفظ سلامت استخوان و مفاصل است علت تأخیر در واریز حقوق تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | تعطیلات رسمی بهانه تأخیر در واریز حقوق و مستمری نشود! چرا مدیریت مصرف آب در تابستان امسال ضرورت دارد؟ | مراقب گرمای غیر طبیعی تابستان امسال باشید ابلاغ بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال از اعتبارات سرمایه‌ای خراسان رضوی ماجرای نامه مخبر برای حداقل‌بگیران تامین اجتماعی چه بود؟ | سه میلیون تومان برای متناسب‌سازی نیست! راه‌اندازی چهارمین مرکز خدمات جامع سلامت آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سرخط خبرها

درباره تأثیرات منفی تنش در رانندگی | خشمت را قورت بده!

  • کد خبر: ۱۱۹۹۰۵
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
درباره تأثیرات منفی تنش در رانندگی | خشمت را قورت بده!
کنترل نکردن فشار‌های عصبی در زمان رانندگی زمینه برخورد‌های فیزیکی، حرکت‌های تهاجمی و هیجانی، فحاشی، اذیت و آزار و ترساندن برخی کاربران ترافیکی را فراهم می‌کند. در بیشتر مواقع رانندگی با عصبانیت عواقب تأسف‌باری به بار می‌آورد.

ملیحه ابراهیمی یزدی | شهرآرانیوز؛ خشونت مهم‌ترین دلیل رانندگی غیراصولی، بد و ناهنجار است. گاهی اوقات فشردن بوق ممتد، انجام حرکات نمایشی مانند لایی کشیدن و سبقت گرفتن‌های غیر اصولی، حرکت با موتور سیکلت در لابه لای خودرو‌ها که ممکن است منجر به برخورد با آینه یا بدنه خودروی در حال حرکت شود، همه و همه باعث می‌شود تا از کوره در برویم و با دیگر راننده وسیله نقلیه یقه به یقه شویم. کنترل نکردن فشار‌های عصبی در زمان رانندگی زمینه برخورد‌های فیزیکی، حرکت‌های تهاجمی و هیجانی، فحاشی، اذیت و آزار و ترساندن برخی کاربران ترافیکی را فراهم می‌کند. در بیشتر مواقع رانندگی با عصبانیت عواقب تأسف‌باری به بار می‌آورد.

۳۰ ثانیه
تنها ۳۰ ثانیه زمان لازم است تا درگیری ۲ راننده در یک اتفاق ترافیکی به برخورد خیابانی منجر شود.

کارشناسان ترافیکی شهرمان برای کاهش تنش در زمان رانندگی به کاربران ترافیکی این شعار را توصیه می‌کنند:
«رانندگی می‌کنید عصبانی نشوید.
عصبانی هستید رانندگی نکنید.»

اساس بسیاری از تخلف‌های رانندگی و انجام حرکت‌های هیجانی و خطرناک، اختلالات روانی نهفته یا عصبانیت‌های لحظه‌ای در زمان رانندگی است، مثل سرعت‌های لحظه‌ای، تغییر مسیر‌های ناگهانی، عبور از چراغ قرمز و...

۵۰%
به گزارش معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی بیش از نیمی از درگیری‌های خیابانی ناشی از مشکلات ترافیکی است.

پژوهش‌ها حاکی از آن است که در ساعت‌های اوج ترافیک، آمار عصبانیت کاربران ترافیکی بیشتر از ساعت‌های عادی است. در گره‌های ترافیکی علاوه بر آلودگی‌های صوتی، آلودگی‌های زیست‌محیطی مثل گرمای شدید هوا و گردوغبار نیز واکنش‌های روانی متعددی به دنبال دارد.

نتایج تحقیقات کارشناسان حوزه ترافیک گواهی می‌دهد که تصمیم‌گیری اشتباه و بی موقع و بروز عصبانیت در زمان رانندگی قدرت و سرعت واکنش را در لحظه تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این مهم باعث می‌شود تا فرد در زمان لازم واکنش مناسبی نسبت به رخداد ترافیکی انجام ندهد.

نشانه‌های خشونت را به خاطر بسپارید

  • بی‌هدف و از سر عادت اشتباه بوق زدن‌
  • استفاده نکردن از راهنما برای ترمز و تغییر جهت ناگهانی خودرو
  • انجام حرکات نمایشی، ترساندن و منحرف کردن خودرو‌های دیگر
  • استفاده بی موقع و آزاردهنده از چراغ نور بالا و بوق‌های ممتد
  • سبقت غیراصولی همراه با سرعت بالا از سمت راست
  • حرکت آرام به قصد آزار و تخلیه هیجانات جلوی خودرو‌های دیگر
  • فحاشی با صدای بلند

خشونت در رانندگی ریشه روانی دارد

پژوهش‌های زیادی انجام شده است تا ریشه رانندگی نابه‌هنجار رانندگان را زیر ذره‌بین ببرد. خلق‌وخوی رانندگان مهم‌ترین نقش را در بروز شکل و شمایل رانندگی آن‌ها در سطح معابر شهری و بزرگراهی دارد. چکیده این پژوهش‌ها از این قرار است که رانندگی پرخطر که با تنش و فشار عصبی همراه است ناشی از موارد زیر است:

  • ابتلای راننده به بیماری حاد روانی یا شخصی
  • احساس خودبرتربینی راننده از نوع پوشش گرفته تا گرانی خودرو، جوان بودن نسبت به افراد میان‌سال، مرد بودن نسبت به راننده خانم
  • ضعف و شکست در زندگی شخصی
  • حس انتقام‌جویی و تنفر از رانندگان خودرو‌های گران‌قیمت
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی و مواد مخدر افیونی
  • خستگی و کمبود خواب
  • استرس و اضطراب

دنبال راه‌حل بگردید

  • رانندگی در شهر‌های بزرگ که روزانه با رشد قارچ‌گونه خودرو‌ها در معابر شهری همراه است، اگر با برنامه‌ریزی از قبل انجام شود خیلی سخت نیست. کافی است چند نکته زیر را در زمانی که با ترافیک درهم‌تنیده در ساعت‌هایی که به اوج خود رسیده است دست‌وپنجه نرم می‌کنید به خاطر بسپارید:
  • برای سفر‌های درون شهری برنامه‌ریزی کنید و از مسیر‌های جایگزین برای رسیدن به مقصد استفاده کنید. برای موفقیت بیشتر در این کار از نرم‌افزار‌های نقشه‌خوان کمک بگیرید.
  • به جای گوش دادن به موسیقی‌های گوش‌خراش، رادیو را روشن کنید.
  • برای دقیقه‌ای کنار بکشید و استراحت کوتاهی داشته باشید.
  • در طول مسیر آرامش خود را حفظ کنید و نفس عمیق بکشید.
  • در شرایط جوی نامساعد و آلودگی صوتی شیشه‌ها را بالا بکشید و از تهویه داخل خودرو کمک بگیرید.
  • حواستان به تمیزی شیشه جلو باشد. کثیفی این شیشه روی اعصابتان تأثیر منفی می‌گذارد.
  • اگر در شب، نور بالای خودروی دیگران اذیت و کلافه‌تان می‌کند حتما به چشم‌پزشک مراجعه کنید.
  • زمانی پشت فرمان بنشینید که خواب کافی کرده باشید.
  • گاهی از خطای سهوی و عمدی راننده دیگر چشم‌پوشی کنید. به عصبانیت دیگر کاربران ترافیکی واکنش نشان ندهید.
  • در زمانی که گرسنه هستید برای مدت طولانی رانندگی نکنید.
  • کارشناس صحنه و آتش بیار دعوای دو راننده دیگر نشویم.
  • با این نیت که قرار است در طول مسیر به قوانین و حقوق دیگران احترام بگذارید پشت فرمان بنشینید. مثلا بین خطوط برانید، با سرعت مجاز در حرکت باشید و...
  • در زمانی که عجله دارید رانندگی نکنید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->